Regisztrálj a miCoach.com honlapon
« Vissza

FAQ

Hogyan működnek a miCoach zónák?

(Paul Robbins)

Létezik egy olyan edzésmód, amely növeli az erőnlétet, gyorsaságot és az állóképességet. Segítségével sohasem veszíted el érdeklődésed a gyakorlás iránt, az edzések szórakoztatóak lesznek és nem merítenek ki. Ezt intervallum edzésnek hívják, és legalapvetőbb formáját valószínűleg már ismered

 

Az intervallum edzés egyszerűen azt jelenti, hogy különböző intenzitással végzed a gyakorlatokat. Először gyorsan futsz, majd lassítasz, és utána az egészet megismétled. Ez az intervallum edzés. A miCoach rendszer az intervallum edzés egyedi formáját alkalmazza, amely során tevékenységed intenzitását a négy személyre szabott edzési zóna szerint fogod változtatni.

 

A miCoach edzési zónák a szívritmus alapján működnek, amely segít felmérni a kifejtett erőfeszítést.  Az egyes zónákat egy-egy szín képviseli - kék, zöld, sárga és vörös – és minden szín egy bizonyos szintű erőkifejtésnek felel meg. A miCoach a szintfelmérő edzés alatt feljegyzett adataid alapján alakítja ki számodra a zónákat.

 

A miCoach rendszer a négy zóna különféle kombinációját alkalmazza, amelynek köszönhetően változatos, átfogó és személyre szabott edzésprogramokat alakít ki.

 

Nézzük meg közelebbről ezt a négy zónát: 

 

Kék zóna

A miCoach négy zónája közül ez a legkönnyebb. Ebben a zónában végzed a gyakorlatokat az edzésterved bevezető szakaszában, a bemelegítéskor, lazításkor illetve a pihentető edzés során. Egyszerű, de mégis nagyon fontos gyakorlatok ezek. A zónában végzett gyakorlatokkal javítod aerob állóképességedet, és a tested jobban regenerálódik. Segítségével a nagyobb intenzitású zónákban is jobban tudsz majd teljesíteni, és ezáltal hatékonyabb lesz az edzésed. Az intenzitást jelölő 1-10 pontos skálán ezt a zónát hozzávetőlegesen a 3. – 4. szinten képzelheted el.

Zöld zóna

Ebben zónában kerül sor a kalóriaégetésre, az állóképesség javítására valamint a szív- és érrendszer erősítésére, tehát olyan teljesítőképességet szerezhetsz, amelynek köszönhetően a magasabb intenzitású zónákban is jobban fogsz teljesíteni. Ez egy elviselhető mérsékelt terhelést jelent, amely hozzávetőlegesen az intenzitást jelölő 1-10 pontos skála 5. – 7. szintjének felel meg. A Zöld zóna felső határán magasabb terhelési szintre kerülsz, amely az új energiarendszerekből fog meríteni, és új kihívásokat jelent majd a kondíciód számára.

Sárga zóna

A Zöld zóna felső határán és a Sárga zóna alsó határán az edzésed nehezebb fázisba megy át. Ezen a ponton is kényszerítheted magad a folytatásra, de tested egyre inkább az anaerob energiarendszerre fog támaszkodni, tehát szaporán szeded majd a levegőt, és az izmokban égető érzést érezhetsz. Ez azonban csodálatos hatással lesz testedre. A Sárga zóna magasabb intenzitású edzése által javulni fog teljesítményed, gyorsabban és hosszabb ideig fogsz tudni futni. Ez az edzés az intenzitást jelölő 1-10 pontos skálán hozzávetőlegesen a 7. – 8. nehézségi szintnek felel meg.

Vörös zóna

Ebben a zónában a maximumot adod ki magadból. A Vörös zónában végzett edzés elősegíti az erőnlét, a gyorsaság és a teljesítmény fokozását. Ez azonban nagy megterhelést jelent, ezért ezt a magas szintet nem vagy képes hosszú ideig megtartani. Ezért inkább azzal számolj, hogy ezt a megterhelést a 10-es skála 8.-9. szintjén bírod majd tartani. Lehet ugyan nagyobb intenzitással is edzeni, azonban a szervezetedre gyakorolt többletnyomás nem felel meg a kifejtett erőfeszítésnek.

Ha egészségesebb szeretnél lenni, vagy egy konkrét pályaidőt akarsz elérni, a miCoach intervallum edzések minden bizonnyal segítenek ebben. Olvasd el, hogyan:

 

Előnyök

  • Elkerülöd a túledzést >  A miCoach edzéstervek a megfelelő intenzitású gyakorlatok által biztosítják az edzés  egyensúlyát - bizonyos intervallumoknál a miCoach minél nagyobb teljesítményre sarkall, máshol pedig lehetőség ad a testnek a pihenésre. Sok ember nagy intenzitással fut éjjel nappal, a miCoach edzéstervek azonban a regenerációra is lehetőséget adnak annak érdekében, hogy mindig friss legyél, ezáltal is csökkentve a túledzés és a sérülések veszélyét.

  • Leküzdöd a stagnálást > Ha naponta futsz, természetesen eredményt vársz ettől, nemde? Van itt azonban egy probléma: Az emberek többsége mindig ugyanolyan tempóban edz, tehát ugyanabban a zónában, ez pedig nem jelent a testnek sem kihívást sem pedig olyan megterhelést, amely javulást eredményezne, elősegítené alkalmazkodóképességét.

  • Állandóan új kihívások > Az edzésterved kezdetén lehet, hogy csak néhány zónában fogsz edzeni, a miCoach azonban fokozatosan egyre több zónát iktat a programodba különféle kombinációban, és ezáltal az edzésed igényes és érdekes lesz. Segít abban, hogy egyre jobb teljesítményt érj el.

  • Nagyobb kitartás és teljesítőképesség > A váltakozó intenzitású edzés segít abban, hogy az edzés során minden téren javulást érj el, beleértve a kitartást, erőnlétet és a teljesítőképességet, amelyeknek köszönhetően sikerül elérned a célodat. Ezek a tulajdonságok még akkor is szükségesek,  ha csak formában akarod magad tartani.

A fenti összefoglaló alapján nyilvánvaló, hogy ez a szisztematikus megközelítés segít elérni kitűzött céljaidat.

 

A szerzőről

A szerző a világ legjelentősebb sporttal és edzésprogramokkal foglalkozó szervezetének, a Core Performance társaságnak a kiváló trénere. A Core Performance társaság összefogott az adidas céggel annak érdekében, hogy közösen kialakítsák a miCoach edzésrendszert. Több információt a CorePerformance.com oldalon találsz..

Regisztrálj a miCoach.com honlapon